Berteman Bersama :)

14 March 2011

~~JALINAN QASEH SELAMANYA~~

::dari kiri:attira,iznur,syue,ains dan farah::
::MINUM PETANG BERSAMA::

Salam ukhwah…salam sejahtera…juga salam bahgia buat pengunjung blog SUARAQALBII yang sangat dihargai…. Terasa sudah lama tidak meng”update” blog nie…. Insyaallah entri kali ini Syue nak kongsi pengalaman semasa melaksanakan dan menjayakan program  Kem Ibadah bersama adik-adik yang berusia antara 7 tahun hingga 13 tahun pada 11-13 Mac yang lalu…… comel-comel semuanya…tuah pun banyak,,,hehehe…program ni diadakan di Masjid Negara Kuala Lumpur…jujur cakap laa…syue mang  tak penah pergi pun n sampai pun kat Masjid Negara nie… kira nie first time pergi laa….rase excited dan teruja sikit..huhuhuhu…
::kawasan luar Masjid Negara::
Perjalanan bermula kira-kira pukul 12 :30 tengah hari dengan menaiki kereta Avanza hijau milik Cikgu Mohamad… yang turut bersama tika itu ialah Syue sendiri, Farah hana, Ain Syafiqah, Faiznur Fatin, Attira dan Azwan Azman… untuk pengetahuan semua Attira dan Azwan nie  merupakan calon SPM cemerlang Maahad Ahmadi 2011,insyaAllah… syukran kerana sudi luangkan masa bersama kami menjayakan program ini biarpun kami tahu bahawa kalian sepatutnya perlu meluangkan masa mentelaah pelajaran dan apa-apa yang berkaitan dengan pelajaran…. Tapi..harapan akak (syue) moga Allah membalas pengorbanan kalian ini…. Dan ingatlah wat Attira dan Azwan sebenarnya banyak faedah yang kamu dapat kan… dapat mengenal potensi diri masing-masing… tahniah wat kalian berdua….. apa yang terkilannya….program kali ini kami jayakan tanpa kehadiran orang kanan Akademi Sukses iaitu saudari Zaleha yang ketika ini diuji Allah dengan kesakitan pada kakinya yang menyebabkan beliau tidak dapat berjalan dengan sempurna…. Sabarlah wahai sahabat..insyaallah ada yang manis telah Allah janjikan untukmu…
Tepat jam 1:30 petang kami tiba di rumah Attira untuk singgah solat dan berehat seketika,,,sementara Cikgu Mohamad dan Azwan ke Masjid untuk  menunaikan kewajipan bagi setiap lelaki muslim iaitu solat Jumaat… Alhamdulillah Allah permudahkan segalanya…. Selepas itu kami sama-sama meneruskan perjalanan menuju ke Masjid Negara.. kata Cikgu… kami dah lewat atas sebab-sebab tertentu… dengan jalan yang sesak..tapi Cikgu sabar je memandu..dalam kereta masing-masing hanya melayan perasaan…mungkin ada yang memikirkan bagaimana nak berhadapan ngn adik-adik KL nie… maklumlah,,,budak2 KL… walaupun kecik dari segi umur,,tapi dewase dari segi  pemikirannya,,,, dalam kereta kedengaran mulut Azwan je yang masih petah bercakap…sesekali terdengar Azwan menyanyi kecil…resenye kalo tak silap Syue saat tu yang lain semua dah lelap…tido daa,,penat sangat laa gaknye… syue sendiri pun tertido jugak akhirnya..tinggallah Azwan yang masih setia melayan Cikgu berborak supaya Cikgu tidak mengantuk ketika memandu……
:: Azwan yang setia melayan cikgu berborak:: hehehe
 Alhamdulillah…. Sampai-sampai sahaja terus melangkah masuk ke ruang Masjid Negara tersebut.. indah sangat binaannya… besar dan luas… kebetulan ketika itu sudah asar..kami terus menunaikan solat… kelihatan ketika itu ramai ibu bapa yang sibuk mendaftarkan anak-anak mereka… terdapat jugak kanak-kanak yang lincah berkejar-kejaran di ruang legar masjid…..hehehe… usai solat kami terus ke Dewan Syarahan Utama(Main Speech Hall) di masjid tersebut….. satu ruang yang cukup besar dan luas…sesuai sangat…n selesa… huhuhu.. ketika itu dewan telah pun di penuhi dengan adik-adik dan ibu bapa mereka…  selepas semua ibu dan bapa masing-masing pergi meninggalkan dewan dan anak-anak mereka..program terus dimulakan dengan member taklimat kepada adik-adik… ;-)
::tatkala taklimat disampaikan kepada adik-adik::
Tiba-tiba sahabat  syue menelefon..ada apa ya??? Rupanya dia minta syue ke depan..sampai je kat depan kelihatan  seorang adik perempuan menangis teresak-esak sambil jerit cam nie …” nak ibuuuuuuuuuuuuuu…!!!!!..”              haa cam tu laa  kurang lebih..asyik itu je yang dia ulang-ulang.. penat jugak mahu memujuknya….hehehe…maklumlah..kene berpisah ngan ibu untuk seketika… nama adik tu Nurin…. Banyak btul ragamnya… heheh..saba je laa…macam-macam syue dan kawan-kawan lain janji ngan dia supaya dia lupa seketika pada ibunya…supaya dia dapat focus dalam program ni nnti..haaa…ni la Nurin yang syue maksudkan….
:: ni la adik nurin tu:: huhuhu


Program diteruskan dengan pemilihan penghulu dan penghuluwati….. bising seketika dewan tersebut dengan suara adik-adik,,,hilang kawalan untuk sementara..huhuhu 
::CALON-CALON PENGHULU::
Usai pemilihan, syue n kawan-kawan yang lain aturkan adik-adik untuk membawa mereka ke khemah dan uruskan diorang mandi… berkhemah dalam masjid..hehehe…comelnyee…. mule-mule tu pelik jugak…. Tapi menurut seorang  kakitangan masjid tersebut program-program sebelum ni memang wat kat luar kawasan masjid,akan tetapi atas dasar keselamatan adik-adik..tu yang wat kat dalam masjid..al-maklum laaa… kawasan Kuala Lumpur nie..macam-macam boleh berlaku…tambahan pulak adik-adik yang masih kecil dan chumel-chumel plak tu..takut berlaku penculikan pulak nanti…hehehe…. Setelah selesai semuanya..kami terus ke ruang utama solat untuk solat jemaah bersama-sama.. setelah itu kami terus ke dewan..mengurus adik- adik untuk makan malam pulak,,,adui…. Bukan setakat makan jea…abih sume tumpah…huhu..ngan airnye yang tumpah kat atas karpet… heheh… bak kate kawan syue yang bernama Farah Hana.. “pabila air tumpah kat karpet..maka di situlah terdapatnya  kolam kecil “… geli hati jugak mendengar statement yang dikeluarkan…hehehe…  kaki ni pun ntah berapa kali jadi mangsa karpet yang sudah basah akibat air yang tumpah…aduii aii…. Huhuhuhu… pabila malam pulak,,,syue ngn kawan-kawan terpaksa menjaga adik-adik nie tidur…. Yang Faiznur  ngn farah hana pulak setia menjadi teman untuk adik-adik ni ke tandas,,,hihihihi
::haaa!! adik ni namenye Ammar..sekali pandang cam abg rauf plak..:: huhu

::semangatnya adik nie!!!:: huhuhu
Hmm..antara agenda yang paling menarik ialah ketika sama-sama mengajar adik-adik nie cara-cara untuk menunaikan solat dengan sempurna..bermula dengan teori wudhuk dan praktikalnya serta praktikal solat…sebelum mengajar adik-adik solat..syue dan farah biakan je adik-adik ni wat apa yang diorang tahu…..bijak juga adik-adik nie..tak banyak yang perlu di tegur…syue dan farah just topup skit-skit jea… tahniah laa untuk adik-adik nie… tempat yang kami pilih untuk melaksanakan praktikal solat ni adalah di sekitar kawasan  ruang legar masjid…

::amali wudhuk::
::praktikal solat:: Allahuakbar!!
:: eh!! cam ade yang salah je tu??::hehehehe
time tu kelihatan ramai pelancong  luar yang datang melawat ke Masjid Negara tersebut…ada juga tertarik dengan adik-adik yang sedang melakukan praktikal solat ketika itu… mungkin ada sesuatu yang menarik perhatian mereka sehingga mereka sanggup merakam video solat adik-adik nie sedari awal solat hinggalah selesai memberi salam… J J… kami pun tidak melepaskan peluang untuk bergambar dengan pelancong  dari Korea, Beijing dan banyak lagi…
::antara pelancong yang bergambar bersama kami::
Petang telah pun melabuhkan tirainya…. Menunggu malam datang pula….. malam nie sahabat Syue si Farah Hana akan membawa slot yang bertajuk 5 CINTA…. Huhuh…syue just tolong mana yang mampu…semua persiapan dilakukan bersama. Alhamdulillah…semuanya berjalan lancar..biar pun adik-adik telah tertido… maklum lah…budak-budak..penat sangat laa agaknya….
Keesokan harinya merupakan hari last kami bersama peserta Kem Ibadah 2011… penutup Kem ini amat menyentuh hati…. Iaitu muhasabah ibu bapa tentang tanggungjawab yang perlu dilunaskan kepada insan anugerah Allah ini iaitu anak-anak… ketika itu terdapat ibu dan bapa mengalirkan air mata..barangkali tersentuh hatinya saat muhasabah tersebut…. Semoga yang terbaik wat mereka dan anak-anak mereka…. Malis penutup plak diakhiri dengan penyampaian sijil penghargaan kepada adik-adik…. Sebelum berangkat pulang kami semua berpeluang untuk berjumpa dengan ibu dan bapa adik-adik nie…sempat kah jugak memberi beberapa pesanan kepada mereka…ceeewahh…!! Heheh…sempat laa beramah mesra….heheh….
::solat jemaah bersama::
:: solat jemaah bersama..ukhwah terpaut::
Kepada adik-adik kami peserta Kem Ibadah siri 1/2011…doa kami agar kalian mendapar sesuatu yang berguna sepanjang program ini untuk kalian praktikkan di rumah…. Ingatlah segala pesanan kakak-kakak dan abang-abang fesi kalian…semoga pertemuan kita yang seketika dan singkat ini mendapat keredhaan Allah Taala… ukwah yang terjalin ini tak kan kami lupakan…. Salam sayang dari kami semua untuk kalian:
1)      Kak Lang Syuhaida
2)      Ude Farah Hana
3)      Anje Ains
4)      Angah Attira
5)      Kak yong Faiznur
6)      Abang Zahid
7)      Abang Acap
8)      Abang  Zul Aimin
9)      Abang Apiez
10)   Abang wan (Azwan)


Rasanya setakat ini sahaja yang mampu dikongsi…. Semoga para pembaca blog SUARAQALBII terhibur…. Jumpa lagi ya semuanya…. Salam mahabbah….





No comments:

Post a Comment