Berteman Bersama :)

17 November 2011

~ Alhamdulillah... Allah maha Adil Sayangku~




Alhamdulillah.. itulah kalimah yang pertama sekali pabila mendengar keputusan permata hati SQ yang paling akhir dalam keluarga tersayang.... pasangan kembar tidak seiras itu laa yang membuat hati ini semakin rindu terhadap mereka... bila hati rindu dan sayang.. tandanya Allah sedang cambahkan mahabbah dalam hati2 kita kan dik... hehe... entah mengapa.. harini kak lang rasa gembira sangat dengan kalian... ha,da ucap syukur lum ni?? 

Al-maklum laaa... adik terakhir yang mengambil UPSR... diri ini plak yang excited nak tahu keputusannye.... dan sekarang SQ da tau.... seronoknye bile kenangkan semuenye ade meraikan kejayaan adik kembar SQ itu.. tambahan pula kepulangan abg tersayang yang sentiasa dinantikan... berkumpul laa semuenye ye..hehe... cumenye SQ sahaja  yang tiada bersama mereka.. tidak mengapalah,,, Allah sentiasa hubungkan hati kita kan sayang...????





Untuk adik kak lang yang sentiase dihati Nur Hazim (abang)... tahniah sangat-sangat tau... hehe.. berbaloi usaha abg selame nie.. kak lang gembire sangat... Alhamdulillah.... lepas ni terus pikirkan n tetapkan tekad untuk terus belajar sungguh-sungguh tau... ni permulaan abg untuk berjaya.... ingat semue pesan kak lang dulu??? jangan sesekali lupe....  tak salah untuk meletakkan harapan yang tinggi dalam hidup kite... insyaAllah pasti tercapai dengan syarat kene usahe tau.. hehe.. jadi mulai sekarang.. ayuh lakarkan jejak2 mimpi abg selame ni.... heheh... moge impian adik kak lang ni tercapai ....  jangan lupe mesti selalu bantu adik tu... jangan sesekali lupekan adik.... ingat tu.... !!!  heheh...


Untuk adik kak lang yang selalu membuat hati ni rindu... Nur Hazmi(adik) .. Alhamdulillah jugak... berjaye dengan cemerlang... sesuai dengan usahe adik selame ni... kak lang paham.. adik da lakukan yang terbaik.. biarpun tak seindah keputusan abg.. adik tetap yang terbaik.. ini baru permulaan.... lepas ni mesti tebus balik ye... mesti sentiase berjaye.... hehe.. tak sia-sia ek.. kak lang bising-bising suruh adik wat latihan,,, Alhamdulillah.. jgn sedih hati tau sayang.. Allah itu maha Adil.... Allah akan beri setimpal dengan usahe kite.... Alhamdulillah..semuenye insyaAllah akan baik-baik belake....  Lepas ni... xmo malas-malas lagi tau.. mesti rajin.... insyaAllah...kak lang selalu doakan adik.. kite saling mendoakan ye.... Adik dan abang tetap yang terbaik... Sayang kalian.....
::Abang ::

:: Adik ::
p/s: salam sayang dan rindu dari kak lang di Cairo.. 

15 November 2011

~BiCaRa An-Nisa'~




Ya Allah..
Jadikan kami setabah seperti Ummu Khadijah
Sehingga dirinya digelar afifah solehah
Dialah wanita pertama
Tiada ragu mengucap syahadah
Pengorbanan bersama Rasulullah
Susah senang bersama
Walau hilang harta kerana berdakwah
Walau dipulau 3 tahun 3 bulan
Imannya sedikit pun tidak berubah
Mampukah aku setabah dirinya?
Andai diuji sedikit sudah rebah..
Baru dihina sudah mengalah
Ya Allah..tabahkan kami sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan kami semulia Fatimah Az-Zahrah
Betapa tinggi kasihnya pada ayahandanya
Tidak pernah putus asa pada perjuangan dakwah baginda
Anak yang semulia peribadi baginda
Tangannya lah yang membersihkan luka
Tangannya jua yang membersihkan cela
Pada jasad Rasulullah tercinta
Gagahnya dirinya pada dugaan
Mampukah kami sekuat Fatimah?
Saat diri terluka dendam pula menyapa
Saat disakiti maki pula mengganti
Ya Rabbi..teguhkan hati kami sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan kami sehebat Masyitah dan Sumaiyah
Tukang sisir yang beriman
dan Keluarga Yasir yang bertakwa
Sungguh kesabaran mereka menggoncang dunia
Iman tetap terpelihara walau nyawa jadi taruhan
Mampukah sabar kami seperti mereka?
Tatkala digoda nafsu dunia..
Entah mana hilangnya Iman di dada




 Ya Rahman..
Kuatkan Iman kami seperti Masyitah
Terjun penuh yakin  bersama bayi ke kuali mendidih
Kerana yakin Allah pasti disisi
Sabarkan kami seperti sumaiyah
Biar tombak menusuk jasad..
Iman sedikit pun takkan rapuh.

Ya Allah..
Jadikan kami semulia Ummu Sulaim
Perkahwinannya dengan Abu Talhah atas mahar Iman
Islamlah Abu Talhah sehingga menjadi sahabat Rasulullah
Betapa hebatnya tarbiyyah isteri pada suami
Hinggakan segala panahan ke Rasulullah pada hari uhud
Disambut dengan belakang jasad Abu Talhah

Ya Allah..
Tarbiyyahkan kami pada cinta sepertinya
Tingginya nilai cinta pada harga Iman
Mampukah kami menatap cinta itu?
Sedangkan rupa yang menjadi pilihan
Ketulusan Iman diketepikan
Ya Allah..
Ilhamkan kami pada cinta sepertinya..






Ya Allah...
Jadikan kami sehebat Aisya Humaira
Isteri termuda Rasulullah
Biar dilempar fitnah
Dia tetap teguh pada ketetapanNya
Isteri sejati yang memangku Nabi
Pada saat terakhir baginda
Hadis dan Sunnah Rasulullah dipertahankan
Betapa hatimu seorang mujahidah

Ya Allah..
Mampukah kami mencontohi dirinya?
Pada fitnah yang melanda
Diri mula goyah dan putus asa
Teguhkan Iman kami sepertinya..Ya Rahim..

Ya Allah..
Teringat diri pada Khansa
Empat orang anaknya mati di Jalan ALLAH
Dia meratap tangis..
Anak sulungnya syahid
Anak keduanya turut syahid
Anak ketiganya dan keempat jua mati syahid
Namun tangisan itu bukan kerana pemergian anak tercinta
Jawabnya kerana tiada lagi anak yang akan dihantar untuk berjihad



Ya Allah..
Mampukah kami menjadi ibu yang berjihad?
Sedang anak tak tutup aurat pun masih tak terjawab
Sedang anak tinggal solat pun buat tak kisah
Berikan aku kekuatan sepertinya..
Agar bersedia pada akhirat.



Wahai kaum Adam yang bergelar khalifah..
Diri kami ini bukan setabah Ummu Khadijah
Bukan jua semulia Fatimah Az-Zahrah
Apa lagi sesabar Masyitah dan Sumaiyah
Mahupun sehebat Ummu Sulaim
Dan tidak seteguh Aisya Humaira


Wahai Kaum Hawa
Kita cuma An-Nisaa
Para pendosa yang terbanyak di neraka
Lantas walau tak setabah para Mujahidah
Namun Tabahlah pada ketetapan Allah
Kerana padanya ada Syurga!
Walau tak semulia para wanita sirah
Tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara
kerana padanya ada Pahala!
Walau tak sesabar para wanita solehah
Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyeksa
Kerana padanya ada bahagia!

Sesungguhnya Hawa tercipta dari Tulang rusuk kaum Adam
Bukan untuk ditindas kerana lemah
Tapi untuk dilindungi kerana Indah
dan Indah apabila tertutup terpelihara
Kerana disitulah terjaganya Syahadah
Bak mekarnya wanita dalam sirah
Tuntunlah kami ke arah syurga..
Bicara dari An-Nisaa yang hina..
Makbulkan doa kami..
Aamiin..

06 November 2011

~ Erti Raya DipEranTauan~




Salam sayang…salam ingatan buat semua pengunjung blog SQ kali ini..
 Saat ini… tika ini…. Semua umat Islam meraikan hari yang mulia iaitu Hari Raya Eidul Adha… Alhamdulillah SQ juga tidak terkecuali meraikan hari bahgia tersebut… cumanya raya kali ini SQ meraikannya tanpa keluarga disisi… kerana SQ dan teman-teman meraikan Hari Raya Qurban sebagai seorang penuntut ilmu… terasa satu kelainan…

Pabila ditanya tentang perasaan kala ini… SQ lebih senang memberikan senyuman sahaja kepada sesiapa yang bertanya.. kerana rasa hati saat ini bercampur baur… gembira+sedih+sayu.. semuanya menjadi satu…. Tipu laa andai rasa hati saat ini tidak sedih… ye!!  Semestinya setiap teman-teman  SQ juga turut merasakan perasaan persis rasa hati SQ kala ini.. namun rasa itu hilang tatkala usikan dan gurauan permata-permata hati SQ yang sentiasa berada dekat dengan SQ menjadi penghibur hati….. barangkali ingin menepis rasa sayu yang menyapa tangkai hati masing-masing... Alhamdulillah.semua urusan dipermudahkan.. seusainya solat sunat hari raya ,agenda penyembelihan binatang yang dijadikan qurban telah dilakukan oleh semua ikhwah anak-anak negeri Sembilan… moga Allah merahmati dan meredhoi setiap pengorbanan yang dilakukan….
~ buat keluarga yang jauh dimata tapi dekat dihati.. Salam Eid Adha… ayah,mak,along,angah,fikri,adik n abang… rindunya rasa hati ini pada kalian semua…. Moga semuanya baik-baik belaka… doakan saye disini~ 
Salam rindu dan ingatan sentiasa: anakandamu,,



02 November 2011

::uSah MenCari yang "TERLALU SEMPURNA" ::




Jika kamu memancing ikan... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.. Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya & janganlah menganggap ia begitu teguh...cukuplah sekadar keperluanmu... Apabila sekali ia retak...tentu sukar untuk kamu menambalnya semula... Akhirnya ia dibuang... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya, mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi...


Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya... Janganlah kamu terlalu mengaguminya & janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya... Akhirnya kamu KECEWA & meninggalkannya. Sedangkan, jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....


Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi, yang kamu pasti baik untuk dirimu... Mengenyangkan - Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..?? Terlalu ingin mengejar kelazatan... KELAK.. Nasi itu akan basi & kamu tidak boleh memakannya... Lalu kamu akan menyesal.


Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan, yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU.. MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain..?? Terlalu mengejar kesempurnaan... KELAK.. Kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Lalu kamu juga yang akan MENYESAL...!!