Berteman Bersama :)

02 November 2011

::uSah MenCari yang "TERLALU SEMPURNA" ::




Jika kamu memancing ikan... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.. Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya & janganlah menganggap ia begitu teguh...cukuplah sekadar keperluanmu... Apabila sekali ia retak...tentu sukar untuk kamu menambalnya semula... Akhirnya ia dibuang... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya, mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi...


Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya... Janganlah kamu terlalu mengaguminya & janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya... Akhirnya kamu KECEWA & meninggalkannya. Sedangkan, jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....


Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi, yang kamu pasti baik untuk dirimu... Mengenyangkan - Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..?? Terlalu ingin mengejar kelazatan... KELAK.. Nasi itu akan basi & kamu tidak boleh memakannya... Lalu kamu akan menyesal.


Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan, yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU.. MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain..?? Terlalu mengejar kesempurnaan... KELAK.. Kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Lalu kamu juga yang akan MENYESAL...!!


3 comments:

  1. wah... sungguh mendalam maksudnyer..... bile pikir2 balik memang betul pun.... kite ni terlalu memilih kerana nak kan yg sempurna(termasuk la yg mengomen ni).... kadang2 bile terlalu banyak sgt pikir bende ni rase mcm futur pun ade jgak... sampaikan dah malas nak pikir bende ni... tapi bile nak cari yg sempurna sagt mcm tak standing plak dgn diri yg serbe kurang ni... bile nak pilih yg seadanya takut nnti tak serasi la... ontah la... dah malas nak pikir lagi.... biar je la Allah yg menentukan melalui peredaran mase...

    ReplyDelete
  2. hehehe... untamesir... syukran sudi tggalkan komen anda disini.. ecece... formalnye.. huhu
    hmm..betul tu... tapi x salah untuk kite memilih cumenye kite perlu perbaiki diri kite terlebih dahulu(termasuk insan yang mengomen ni) insyaAllah... pasti dapat yng terbaik.. ;)

    ReplyDelete
  3. salam sahabat:) Allah bg pe yg kita perlu bkan pe yg kita mahu:)seronok ace entri ini:)salam aidil adha:)

    ReplyDelete