21 June 2011

:: HarGaiLaH OraNg YaNg KiTa MiLiKi::



Pada suatu hari di sekolah... seorang murid bertanya kepada gurunya,
ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih dan sayang....

Pelajar: Cikgu... bagaimana kita nak memilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita    
sayang??macam mana juga kasih sayang itu nak BERKEKALAN??

Cikgu: Ok.. kamu ikut apa yang saya suruh...kamu pergi ke padang dan berjalan di atas rumput... sambil memandang rumput di depan kamu.. pilih yang PALING CANTIK tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali...dah petik rumput yang paling cantik..kemudian bawa ke kelas...





Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas tiada sehelai rumput pun di tangannya. Cikgu tertanya-tanya mengapakah tiada sehelai rumput pun di tangannya....

Pelajar: Tadi semasa saya berjalan... saya carilah rumput yang paling cantik... memang ada banyak yang cantik, tapi cikgu kata pilih yang PALING CANTIK....maka saya pun terus berjalan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang walau sekalipun... tapi sampai di penghujung padang saya tidak jumpa yang paling cantik.. mungkin ada diantara di belakang saya tadi rumput yang cantik.... tapi dah cikgu cakap tidak boleh menoleh ke belakang lagi... jadi tiadalah rumput yang saya petik....


Cikgu: Ya!!! itulah jawapannya.... Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan orang yang kita sayang.. janganlah kita mencari lagi yang lebih baik,lebih indah, dan lebih cantik daripada itu....kita patut hargai orang yang berada di depan kita denagn sebaik-baiknya.....jangan kita menoleh dibelakang lagi kerana yang lalu tetap berlaku... yang lepas tetap menjadi yang lepas.....dan ingatlah orang yang paling kita sayang itulah orang yang paling cantik dan paling baik...... walaupun nak diikutkan banyak lagi yang cantik seperti rumput tadi.....





note: sayangi dan hargailah insan yang dekat dengan anda seperti keluarga dan sahabat2... 
        * jika kita ingin dihargai oleh orang lain... kita perlu belajar dan tahu bagaimana menghargai kehadiran orang lain.....

Jom Ubah

SHARE🌷 *TUKAR CARA BERDOA.* Moga sahabat yg membaca beroleh manfaat yg sebanyaknya .. Inshaa Allah siapa yang betul-betul amalkan, The P...