10 September 2012

.:: Bicara Kalbu Di Saat Keliru ::.

Iman di hati jua mampu bertukar musim,
Bila cuaca menjadi punca,
Namun bagaimana kita membajanya,
Iman bukan terletak pada luaran,
Tapi tersudut kemas dilubuk hati,

Curilah sejenak masa diusiamu,
Nilailah Imanmu,
Adakah alpa bila tiba kebahagiaan seketika bagai musim panas?,
Atau seperti musim luruh?,
Gugur satu persatu dan akhirnya tandus?,

Mungkin bagai musim salju yang dingin dan sepi,
Atau indah mewangi bak musim bunga?,
Tepuk dada tanyalah iman.



Burulah dunia dengan semangat orang yang bersedia untuk mati. Jadilah insan yang bijaksana yang menghayati pesanan Rasulullah agar sentiasa mengingati mati dan bersedia untuk menghadapinya. Jadilah umpama para sahabat Rasulullah yang hidup bahagia, tenang dan aman walaupun dunia ditadbir dan diurus dengan cekap dan berkesan. Dunia ditangan , Akhirat di hati!

Ingatlah tidak mengapa andai engkau tidak sampai di hujung jalan, tetapi cukup sekadar kau telah menempuhi jalan. Justeru, ketenangana dan kebahagiaan itu bukan hanya ada di hujung jalan , tetapi ada di sepanjang jalan. Genggam al-Quran, ingat mati dan berangkatlah. Sesungguhnya, jalan mujahadah itu susah tapi sangat indah. 

 Emas perlu ditempa. Intan perlu digilap. Mungkin begitulah tamsilan jiwa manusia. Ia ditempa oleh ujian, digilap melalui kesusahan. Sengatan ujian itu sangat menyakitkan namun  bila dapat dihadapi dan ditangani dengan rela, ia seolah-olah suntikan imunisasi yang menjadikan seseorang itu lali daripada sebarang kegagalan dan kekecewaan pada masa kini dan akan datang.

~ Kenangan lewat 2009 yang lalu ~
~ Ukhti Zaleha yang banyak mengajar,moga Allah sentiasa meredhainya dan mempermudahkan urusannya ~
~ saya sayangkannya <3 ~

* akal yang sarat ilmu memerlukan pimpinan hati yang sarat IMAN*


Jom Ubah

SHARE🌷 *TUKAR CARA BERDOA.* Moga sahabat yg membaca beroleh manfaat yg sebanyaknya .. Inshaa Allah siapa yang betul-betul amalkan, The P...