Berteman Bersama :)

25 September 2012

Irdhi Wahai HATI...!

Assalamualaikum buat semua pengunjung 'tingkap kecil' sUaRaQaLBii. Moga-moga kita semua sentiasa berada di bawah rahmatNya yang Maha Esa. 

*Jom senyum sikit...! sikit je laaa..hehe*

Kepada teman-teman universiti yang sedang ber'study week', sama ada di rumah atau di jamiah masing-masing, diucapkan selamat belajar dan selamat menempuhi fatrah imtihan yang bakal menjelang. Moga najah sentiasa mengiringi langkah-langkah kita sebagai penuntut ilmu walau di mana pun kita berada.

 *mood senyum selalu*

~ Selamat ber'study week' Fruitale Si Tabah
dan
Selamat Kembali Ke Morocco Ahlina ~
Jannah, bile nak packing2 barang nti inform saye..!! ~

Firman Allah:

"Maka Dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), Engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan Yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah Dengan mereka Dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila Engkau telah berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang bertawakal kepadaNya".
Surah Al-Imraan ayat 159

Selagi ada masa selagi itu kita perlu usaha..!!!!



Saat ini SQ masih lagi di bumi 'tanah tumpah darahku' ini iaitu Malaysia tercinta. Masih lagi membilang hari dan mencipta detik-detik terindah bersama keluarga sebelum terus mengatur dan menyusun langkah demi langkah bagi meneruskan pengembaraan mencari ilmu di bumi berkah, Mesir. Alhamdulillah, Allah mengizinkan SQ dan teman-teman seperjuangan untuk terus mengutip mutiara-mutiara ilmu di bumi penuh berkah itu. InsyaAllah. Mudah-mudah Allah memudahkan perjalanan dan urusan setiap hati-hati yang ingin belajar keranaNYA. 

* ohh,rindunya bumi Cairo...! ::heart::)*


ohyaa... dalam kesibukan kita mentelaah buku-buku pelajaran, jangan lupakan 3 sahabat karib ni ya.! ( pesanan paling utama untuk diri SQ) tolong ingatkan SQ kalau-kalau SQ juga terlupa. 

" Emm, apa ya 3 sahabat karib yang SQ maksudkan ini?.. haaa,ni yang nak cerita.. hehe..".


3 Sahabat Karib ini ialah ALLAH, QURAN dan HATI. 3 perkara yang cukup sempurna (pada hemat SQ) untuk kita hadapi apa jua mehnah yang mendatang...!!!

 *ape kaitan ea...??*


"haaa... kenape bukan jantung ke, tangan ke, ape-ape je lah???....,".
 oke... sebabnya kerana Hati adalah harta yang paaaaalingggg berharga. Pujuklah Hati supaya Tenang dan Tersenyum selalu dengan apa jua yang mendatang. Jaga Hati, ajar Hati redha dan gagah dengan takdir dan keputusan hidup. Mane nak cari sumber semangattttt tuuuuu!!??? Haaa... semangat tu ada dalam QURAN, kan3??.. tak payah tunggu sesiapa nasihat dulu, cari dalam Quran dulu (bace Quran + tadabbur laa maksudnya). Pesanan-pesanan Allah dalam Al Quran dah cukup untuk hidupkan Si Hati ini, dan dalam ketika itu Al-Quran ni hubungkan semula Hati-Hati dengan Pemiliknya iaitu ALLAH Yang Esa. Sungguh..! pabila kita pelihara 3 perkara yang merupakan 'sahabat karib' ini dalam kehidupan, insyaAllah, segalanya dapat kita tempuh dengan SEBUAH SENYUMAN di penghujungnya..! :).. ALLAH memahami  kita lebih dari yang lain. Indahkan..???

* Terimakasih sahabat..! Moga Allah sentiasa melimpahkan rahmatNYA untukmu*

Adapun kata-kata semangat dan motivasi dari insan-insan sekeliling seperti keluarga, sahabat-sahabat, teman-teman, rakan-rakan (semuanya membawa maksud yang sama tapi erti yang berbeza! cam ne tu ek?? bergantunglah pada tafsiran individu itu sendiri.)

 * senyum sambil kenyit mata..! haha* ;)

Hakikatnya semuanya datang Dari Allah.. semua tu nasihat itu dari Allah juga. Cumanya sahabat handai tu adalah wasilah sahaja..!

* Terimakasih Allah dan terimakasih semua*


"Orang yang mencari Redha akan mendapat ketenteraman Hati".
~Sheikh Yusuf bin Muhyiddin Req Al-Bakhour Al-Hasani~
Rindu untuk menatap wajah suci itu.

InsyaAllah semoga hati-hati kita sentiasa redha dengan segala macam dugaan dan cabaran yang mendatang. Sabar juga sangat perlu untuk mendidik hati dalam mencari keredhaan Allah.
Tiba-tiba teringat sebuah status milik seorang hamba Allah iaitu, "Sabar itu khazanah syurga. Jadi, ia akan pulang semula ke syurga dan membawa insan2 yg setia bersamanya.".
 Mudah-mudahan kita semua tergolong dalam kalangan orang-orang yang berSABAR.

"Every Happiness, there' a TEST. Every Pain, There's 'hikmah' and something better awaiting. Whichever, may both bring us closer to HIM."
by: teman Tweet2 :)

Penting....!!!! Kita tidak akan pernah sunyi dari diuji. Ujiankan satu tarbiah. Usah cepat melatah (ingatkan saya jika saya terlupa). Allah maha mengetahui setiap sesuatu. 

~ Doakan Kami Semua~
~ LehaRamizahAthirahJannahSyue~

Terima kasih yang tak terhingga buat teman seperjuangan bersemangat waja dan tabah iaitu Siti Athirah yang telah bersusah payah menguruskan urusan-urusan SQ dan teman-teman lain yang pulang bercuti di Malaysia nih. Dari dulu lagi, SQ memang kagum dengan jiwa sahabat SQ yang seorang ni. Tabah,cekal dan yang penting dia selalu semangat. Seorang yang ceria juga. 
Ya Allah Rahmatilah setiap saat kehidupan sahabatku ini. Aamiin..! nah hadiah tuk awak..!
insyaAllah... nanti saye balik Cairo, saye belanje awak..! hehe
*Rindu :love:*


haaa, sebut tentang ceria-ceria ni SQ memang teringat sungguh kepada seorang sahabat SQ 'teacher to be' iaitu Nur Farah Hana. Sahabat yang banyak kongsi suka dan duka sejak zaman sekolah menengah dulu. Fara ingat tak yang Fara ade call saye mase mule-mule Fara jalani orientasi kat maktab tu?? Fara ceritakan tentang perjalanan orientasi n sambutan merdeka yang terpaksa mendaki hingga ke tingkat 18 tanpa lif.. hehe..Rakaman suara Fara tu ade lagi pada saya..!! :)  Meskipun haluan belajar kita sudah berbeza,namun ketahuilah sahabat kita masih sama-sama menuntut ilmu di Bumi Allah ini. Doakan saya sentiasa kuat macam awak. Moga dapat ketemu sebelum saya terbang. hehe
Semoga Allah sentiasa permudahkan urusan Farah. 
*Rindu :heart:*



Semoga Allah merahmati dan meredhai kita semua.. :) :)
Aaminn..



1 comment:

  1. Syue.... Terima Kasih... Terharu.... Semoga kamu juga cekal, ceria n tabah... ^^

    ReplyDelete