Berteman Bersama :)

19 September 2012

SABAR Yang INDAH




Alhamdulillah... Banyak hikmah yang Allah titipkan dalam setiap kesulitan itu. Sebagai hambaNya, kita tidak akan sunyi dari diuji. Bukankah ujian itu sebagai tanda sayangNya kepada hambaNya yang lemah dan kerdil ini.. Apalah sangat ujian yang kita hadapi sekarang jika dibandingkan dengan ujian para sahabat dahulunya. InsyaAllah, pasti ada hikmahnya jika SABAR sentiasa menjadi teman sejati hati kita. 

*okeh,,,jom senyum dulu :) *

Alhamdulillah, urusan me'renew'kan visa sebelum pulang ke Cairo lewat oktober nanti hampir selesai. Bertemankan sahabat seperjuangan Jannah Atirah serta ayahanda tercinta & temannya dapat juga cari Embassy of Egypt ini. Turun sahaja dari kereta kami dapat lihat ramai sahabat-sahabat lain turut bersama untuk membuat visa. Ada yang baru pertama kali nak wat visa. Ada yang nak membarukan visa semula. Ada yang dari Kedah, Ada jugak yang dari Perlis. Allah, jauhnya mereka. Kami dari Negeri Sembilan. Jauh jugak tau..hihi... suasana ketika itu terasa seperti di Mesir yang mana semua teman-teman yang ada di situ beratur panjang menunggu giliran untuk berurusan di tingkap kecil itu. Terlihat seorang pakcik yang telah berusia sedang sibuk menjawab pertanyaan sahabat-sahabat lain. Sesekali terlihat orang arab yang keluar masuk dari ruangan kecil itu. Cara pentadbirannya juga seperti di Mesir. Seraya hati berbisik "paham2 jelah kalo berurusan dengan orang arab, mesti SABAR..!!".

sedang sabar menunggu, kami ditegur seorang wanita bersama suaminya dan kami pun berbual dengannya.

Wanita: Emm, adik belajar kat Mesir ye?. Kawasan mane ye?

SQ & Jannah: (serentak menjawab) kat Kaherah kak. Akak belajar jugak ke? (soalan apakah ini,haha)

Wanita: (sambil senyum dan memandang suaminya) Eh, tak lah dik. Akak dah kawenlah. Akak nak watkan visa adik akak. Adik tau sape-sape yang akan ke Iskandariah dalam mase terdekat ni? tolonglah, sebab adik akak ni nanti sorang-sorang je nanti. Tak de teman.

SQ dan Jannah: Alahai kesiannya. Maaflah kak kami tak tau. huhu... Oh ye, visanya sudah siapkah?

Wanita : (sambil mengeluh) haiii.... tak tau lah dik. dah dua kali akak datang nak ambil visa. tapi x siap-siap lagi. walhal flight adik akak lusa nanti.

SQ & Jannah: o0o0o.. yeke kak..?? Alah.. kesiannya.. mencemaskan jugak.. Akak tinggal mana??

Wanita: Akak tinggal kat Setiawangsa. (sambil memberikan senyuman yang manis sekali)

SQ dan Jannah: o0o0o0... (senyum jugak).. 

Hati berbisik, jika orang yang dekat pun sampai dua tiga kali datang sini tak siap-siap juga...apatah lagi kita yang jauh ni Jannah. Mereka-mereka yang lagi-lagi jauh dari kita nie.. Huuu..~ hai lah nasib. SABAR.. !

Benarlah tekaan hati kala itu. Tak dapat jugak selesaikan urusan tersebut dalam masa sehari.Malah sudahpun datang pada masa yang dijanjikan juga masih lagi belum selesai. Hai, Sabar belum kuat lagi ni. Berlapang dadalah. Semoga Allah mudahkan urusan kita semua. Kepada teman-teman mempunyai tujuan yang sama seperti kami, harapnya kita sama-sama sabar. Sabar tukan INDAH.. hehe...



Firman Allah:


Wahai orang-orang Yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi Segala kesukaran Dalam mengerjakan perkara-perkara Yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).
~Surah Al Imran ayat 200~





*Alhamdulillah dapat panggilan visa kami dah siap. terimaksih Allah. Terimaksih pada dia yang tolong ambilkan...*

No comments:

Post a Comment